Tłumacz

środa, 3 grudnia 2008

Czym jest decoupage?

Decoupage to sztuka, która umożliwia własnoręczne stworzenie pięknej i oryginalnej dekoracji.
Technika ta polega na zdobieniu przedmiotów (mebli, skrzynek, kasetek, tacek, doniczek, itp.) poprzez wydzieranie lub wycinanie elementów papierowych (z papierów lub serwetek) i naklejanie ich na wybraną powierzchnię: drewnianą, metalową, ceramiczną, tekturową, plastikową lub skórę albo tkaninę.

Do ozdobienia przedmiotów tą techniką potrzebne są zazwyczaj farby akrylowe, płaskie miękkie pędzle, klej do serwetek, lakier pękający środki konserwujące, lakiery. Do uzyskania najlepszego efektu czasem trzeba nałożyć nawet do 30 warstw lakieru tak, aby powierzchnia była zupełnie gładka.

Gdzieś przeczytałam, że decoupage to prosta technika. Tak napisać mógł tylko laik. Ten kto choć raz spróbował przekona się szybko,że tak nie jest.
Ja też tak myślałam. Skoro 20 lat nie trzymałam w ręku ołówka czy pędzla, to decu to idealna sprawa na rozruszanie stawów.Jakże się pomyliłam.
By być dobrym trzeba przejść wiele stopni wtajemniczenia, wiele lakierów przetestować, wiele technik malarskich. Bo tu jest wszystko: klejenie, malowanie,cieniowanie,efekty 3D, postarzanie, pozłacanie itd.
Jest w Polsce kilka mistrzyń decu. Wszystkie one wymieniają się swoimi doświadczeniami na forum www.decoupage24.pl i tam też można znaleźć ich prace. Mają często swoje blogi lub galerie.
Polecam przejrzenie ich prac.Są różne od moich, ale ile decupażystek tyle styli. Każda ma coś charakterystycznego tylko dla siebie. Ich prace są niepowtarzalne.

Brak komentarzy: